torsdag 11. november 2021

Mitt første bakemaskinbrød!

 Hadde ALDRI trodd at jeg skulle bake/steke brød i maskin. Så var det
tilfeldighetene som fikk meg til å prøve.

Er glad for at jeg har evnen til å prøve noe nytt og ikke tenke at mine vaner er de beste. . .  .

Brødet ble tatt ut av forma etter 3,5 time.

 Brukte oppskrift som sto i veilederen, men brukte selvsagt honning i stedet for sukker og grovbakstmel i stedet for 400g grov hvete og 50 gr hvetemel.

Det var litt vanskelig å få ut - og så gikk det som det egentlig måtte sgå - det jeg drømte om i natt: -  eltekroken satt fast i brødet og bremsa på vegen ut!

Omtrent som en fødsel!

Jeg pirka ut eltekroken etter en halvtimes avkjøling, og var veldig spent på å få skjære i brødet.

Vi skal ha kjøttgryte til middag, med salat og BRØD.

Ventetida var lang. Ikke bra å skjære i brød som ikke er skikkelig avkjølt.

Måtte prøve likevel.

Det ble litt tungt og tett. Neste gang skal jeg bruke mer fint mel og trolig mer enn ei ts tørrgjær.

Dette blir nok ikke favorittbrødet, men jeg skal prøve minst to ganger til!

Ble litt skuffa for det så så lekkert ut før jeg skar i det . . 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar