onsdag 3. november 2021

Motsatt trødd rosengang matte i dongeri.

 En stor gammel vev med hester og trinser er hovla i rosengang.

Problemet eller utfordringa er at den er knytta ned med et skaft til hver trøe. Kroppen min vil ikke krype under veven for å knytte ned riktig (batavia) så  jeg prøver meg frem etter beste evne.

Det blir jo på samme måte som når en vever i tangentvev. Der er også et skaft er bundet til hver sin tangent.

Starta med toskaft til kant: 1 og 3 trøe i et skille og 2 og 4 trøe ga neste skille.

Så ble det mer utfordrende. Planen var motsatt trødd rosengang med dongeri og laken. 

Laga først en bord med rett gjennomgående trøing - hver omgang to ganger. Den ble en litt lang  .  .

Fortsetter med to border som jeg gjentar og tror det blir bra, men det hadde vært MYE enklere med kontramarsj på veven!

Jeg brukte dette som arbeidstegning, men laget bordene dobbelt så lange.

Trøinga er til høgre: De fylte rutene er dongeri og prikkene er laken.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar