torsdag 11. november 2021

Den rör på seg . . . .!

 Ei vevkjerring fortalte på tirsdag at hun hadde prøvd surdeig i brødmaskina med
vellykka resultat.
Brødmaskin tenkte jeg var en flopp omtrent som vannseng. Mange skulle ha, men så var det stopp.

Sissel har brukt brødmaskin i flere år både på hytta og hjemme og syntes det var veldig greit med ett lite brød - i stedet for tre store slik som jeg og et par andre vevkjerringer bakte og putta i fryseren.

Dagen etter var jeg vevkjerring på Askeladden bruktbutikk. Den brødbakemaskina som hadde stått der i lange tider ble med meg hjem!

I dag måtte jeg prøve. Målte opp 3 dl vann og mel til grovbrød. Stilte inn panelet som ble stående på 3,5 timer og satte i gang. Klokka på maskina gikk, men ikke noe skjedde.
Saken kosta 40 kroner og jeg regna med at den ikke var brukbar, så jeg satte en gammeldags brøddeig i tillegg. Vi må ha mat . . 

Plutselig høre jeg noe brumming - og litt til og så gikk tydeligvis eltinga etter programmet!

Jeg måtte lurkikke etter ei stund - og der var det en samla deigklump!   👀

Det jeg lurer mest på nå er selvfølgelig konsistensen på brødet, og så må det vel være et hull midt under brødet der eltekroken står . . 

Fortsettelse følger etter noen timer!

I mens nyter jeg en kopp kaffe og høstens siste blomsterprakt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar