onsdag 9. mars 2022

Farga skjerf med gurkemeie


 Jeg har plantefarga ullgarn i mange år, men hadde lite lyst til å ut å plukke lav til farging.
Har ikke særlig mye fargeemner på lager heller, men kom over et notat der det var brukt kaffe og gurkemeie til farging.

Kokte opp gurkemeie, litt salt og litt pulverkaffe i en kjele som putra i en time. Avkjølte og la i skjerf. Varma opp kjelen og lot skjerfet ligge i en halvtime på 80-90 grader.
Lot det ligge til neste dag og vaska og skylte med eddik i siste vann. 

Fargen ble formidabel! 
Jeg hadde ikke beisa garnet på forhånd slik jeg må gjøre når jeg plantefarger.

Det blå skjerfet er egentlig lilla. Brukte batikkfarge på det. Har ett skjerf igjen som skal farges, men det blir an annen dag. Kanskje jeg bruker konditorfarge eller pulverkaffe - eller kanskje te . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar