fredag 4. mars 2022

I gang med ny renning

Lenge siden jeg har laga renning av så tynt garn som 16/2. Ikke noe problem å lage renninga eller sveipe den på veven.

Utfordringa kom da jeg skulle tre i hovlene. Det lys lilla garnet hadde omtrent samme farge som pekefingeren min, og det var vanskelig å få tråden gjennom hoveløye på nylonhovler uten redskap.

Da var den svarte trekroken god å bruke. 
Har prøvd med heklekrok, men den har rundt håndtak og vrir seg i handa.
Denne trekroken er flat og det går ganske raskt å tre.

Noe som plager meg litt er at det svarte garnet er tynnere enn det som er lilla.

Begge heter 16/2, men har ulik fabrikat.

Noe som undrer meg er at jeg ikke kaster denne linhandduken som er så slitt. Er usikker på om det er nostalgi eller at det er den fortreffelige tørkeevnen.

Jeg bruker den til å tørke av frukt etter skylling og tenker hver gang at dette er siste runden før søplebøtta.

Kanskje er den grønne H-en i høyre hjørne som holder meg igjen. Den ble brodert etter mormors instruksjon på 6 koppehåndduker i 1968. Blir 55 år siden det . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar