lørdag 5. november 2022

Avklipt renningsflette på veven

 

Har fått ei renningsflette som har stått på en vev og som ble klipt ned og lagt bort. 
Den hadde heldigvis skillet på plass.

Trådendene ble telt og jeg satte renning opp i rennebommen for å finne ut hvor lang den var. Den ble fletta ned igjen slik at enden med skillet lå lengst frem.

Jeg satte skilepinnene på plass og la renninga over sveipekammen. Så laga jeg knuter i endene og festa knutene til framknyttingskjeppen.

På liten bordvev går det greit å sveipe 8 meter renning på tøybommen. Jeg holdt  fletta stramt bak veven mens jeg dro renninga på med noen spiler underveis.

Når hele renninga var på tøybommen, klipte jeg bukta jevn og knytta endene til garnbommen bak.

Så var det samme leksa om igjen og jeg dro renninga på garnbommen.

Det hele gikk smertefritt.

Har bare ei 40-skei til denne veven og skeibredden med 114 tråder blir da 28 cm. 

Jeg har lyst til å bare leke med mønster, farger og innslag av likt og ulikt. Planen er at det kan bli en slags vest eller jakke.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar