torsdag 30. mars 2023

Mer bomullsfarging

 Jeg farger bomullsgarn og bruker 3 tykkelser på garnet. Det tynneste er gamle hesper med


- ubleika 20/2. Det er garn som fulgte med en vev jeg kjøpte på 1970-tallet. Garnet hadde ligget fra da de vevde sengetøy under og etter krigen. Garnet er minst 75 år gammelt og er helt ok. Har brukt det i renning tidligere.

- 16/2 er ganske vanlig til håndduker, løpere og lignende. Jeg bruker både bleika og ubleika.

- 12/3 er bleika og mercerisert og det tar fargestoffet godt opp. Har farga med det før. Det blir blanket og fint. 

- 12/4  er heklegarn som har ligget i mange år, fra den tiden da det var populært og hekle sengetepper.


Garnet får ligge lenge i vann før jeg  lager knuter på hespene - gjerne to knuter på ei hespe.


Når jeg tar garnet opp fra fargebadet blir det kvite partier der  knuten satt. De partiene får ny farge i neste fargebad.

Slik blir det liv i både renning og innslag.

Jeg har vært litt forsiktig med nyansene denne gangen.

En gang tidligere gikk jeg amok i fargebadene og farga i hytt og pine - fordi det var så spennende.

Det garnet ble litt vanskelig å bruke. . . 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar