søndag 4. januar 2015

Vær og føre skifter raskt


Det ble mildvær, regn og holke og jeg plukka frem isbroddene.

Neste dag våkna vi til 20 cm tung nysnø.
Strømmen var borte og trærne hang tvikroka av snøtyngden.


Jeg tok med kamera, bikkja og truger på tur.




Vegen til naboen var nesten usynlig for trær fra begge sider hang innover vegen så en kunne tro at en gikk langs en sti midt i skogen.


Hvis ikke sol og vind hjelper til er det nok lurt med en motorsagmasakre her før snøryddetraktoren kommer.






Det var aldeles nydelig å gå her, og når jeg var på hjemtur ble himmelen blå og sola skinte og glitra i snøkrystallene.












Strømmen var tilbake og jeg rusla inn til nytrekt kaffe og frokost før turen gikk til vevstua.

Der er jeg i gang med ny kjøkkenrye etter at den gule rya er ferdig.



 Sånn så vegen ut før all snøen kom.



SKREKK OG GRU !





 Jeg har mange slags isbrodder, men de fleste har sine svake sider.
Den kraftigste sorten kosta flesk, var vanskelig å få på skoene og gikk i stykker etter en sesong.

De med gule knaster er lette å ta av og på, men de har for små pigger til forholdene her.

De gamle med rem faller av alt for fort.

 Her er de beste broddene jeg har prøvd.
- de er greie å sette på
- de sitter godt på støvelen
- de er gode å gå på
- pigger både på hel og fot og de føles trygge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar