tirsdag 29. mars 2016

Flerfarga garn med cool-aid


Likte metoden med å farge garnnøste slik som det ble beskrevet i denne bloggen.
Jeg har et hav av saftposer med sterk farge.
De ble kjøpt fra USA for 8-10 år siden og var ganske populære til garnfarging.

3 poser saftpulver ble blanda ut i ca 3/4 l vann i en kasserolle. Et kvitt garnnøste i ull ble vendt rundt til all fargen ble sugd opp.


Lurt å bruke hansker - hvis ikke blir fingrene like røde som tommelen i høyre bildehjørne . . . 

De ytterste lagene ble kraftig rødt, men det var lett å se at fargen ikke hadde trengt så langt inn.

Jeg gikk et skritt videre og nøsta opp det røde garnet til et nytt nøste, mens det var vått slik at den røde delen av nøstet kom innerst i det nye nøstet. Den kvite kjerna i gamlenøstet kom ytterst.

Så løste jeg opp blå saft i kasserollen og putta nøstet i. Da ble de kvite ytre lagene blå, mellomlaget ble lilla og innerst ble nøstet rødt.





Garnet ble linna opp på et hespetre og det er lett å se fargeskifte fra rødt til blått.










Hespa ble løst bundet på et par plasser før garnet ble skylt i et par vann.

Det ble ikke noe avfarging. Heller ikke da jeg tulla det inn i et frottehåndkle.






Jeg farga et par nye nøster i blått bad og gjorde som forrige gang - nøsta om det våte nøstet slik at det blå kom inni ( det lille nøstet) og det kvite kommer ytterst.

I morgen forsetter jeg å farge dette i et nytt bad, slik at jeg får det flerfarga.





Det er ikke like lett å forså at f eks GRAPE skal bli lilla, men jeg fikk et tips om at en måtte se fargen i glasset.

Her er det rødt, lilla og blått i de tre posene.

Skal prøve lilla i morgen, er spent på den.
Det ble jo ganske lilla det blå sammen med det røde også, ettersom den blå safta hadde ganske svak farge.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar