fredag 4. mars 2016

Östgötadräll

På vevkurset i Rauland fant vi oppskrift på Östgötadräll i ei gammel svensk vevbok av Sigrid Palmgren.

I boka var renningsgarnet ganske tynt 
no 30/2, men vi brukte bomull 8/2.
For å finne egna skei surra jeg garnet  rundt en cm på en linjal.

Det gikk 12 tråder på en cm.
Fiffig og helt grei måte å regne ut tetthet i skeia på.
Jeg brukte 60/10-skei med 2 tråder i tinn.

Det ble en fargerik "falsk" dreil med to parti som vi satte opp på 8 skaft og 8 trøer: 
 korskypert i innslags og renningseffekt.

Kvaliteten ble bra og jeg kunne nok tenke meg å veve en slik duk.

Denne boka kunne jeg godt tenke meg å eie. Det sto så mange bra vevnader der som hadde vært artig å prøve.

Greier ikke å glemme noe som het gagnefkrus - en slags hullbragd som var laga i et spennende mønster.

2 kommentarer:

  1. No har eg lest fleire av bloggane dine og kosa meg med bileta dine. Så kjekt å inspirerande å sjå det du held på med. Heldig er du som held på med vevutdanning!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett