torsdag 26. mai 2016

Bomull 20/2 til sjal med ikateffekt

Det ligger mye tynn bomull på garnlageret. 

Jeg satte opp ei renning i blått og grønt etter ei oppskrift fra Vävmagasinet nr2/2010.
Veven jeg brukte var for kort (tror jeg) og jeg fikk trøbbel med tråder som hekta seg i hverandre. Det ble dårlig skille og flere tråder røk.

Tok vevstolen fra hverandre og satte den på lager.
Nå er jeg i beit for vevstoler og plukka den frem igjen.


I oppskrifta på side 31 er det brukt 1 tråd i hovel og 4 i tinn. Jeg tredde den om til 3 tråder i tinn.

Nu går alt så meget bedre og jeg er i gang med nytt blå/grønt sjal som blir noe bredere.

Det skal være 7 tette innslag og 1 1/2 cm uten innslag.
Jeg pussa to smale trespiler og bruker de som mal på tomrommene.
Det funker bra å dra ut spilene i slak renning.


Den stoffbiten som henger over slagbommen er en bit jeg vevde med 4 tråder i tinn.
Kvaliteten ble lett og myk og jeg håper at jeg har tålmodighet til å veve et par meter av den nye med 3 tråder i tinn.
Håper bare at ikateffekten kommer like bra frem.

Det er i alle fall nydelig å se at lageret av gammelt tynt garn kan bli til noe fornuftig.



2 kommentarer:

  1. Mycket fin halsduk, den står på min lista också sedan länge. Det är fina färger du valde.

    SvarSlett
  2. Spennende med flammeeffekten! Jeg har jo fått tak i Hanna Winsnes sin vevebok og hun har en oppskrift på "Mønster med flammer". (Du husker kanskje vi snakket om boken på kurs i Rauland?) Tror ikke det kan være det samme, - skjerfet ditt ser ut som innslagsrips med toskaft, Hanna vever på 6 skaft og 5 trøer og flammene skal skapes ved ulik farge i renning og innslag. Gleder meg til å prøve det ut, men krever litt research først! Hilsen Lise

    SvarSlett