tirsdag 17. mai 2016

En sveipekam blir til




Hovedgrunnen til at jeg la ut på den lange reisa til nabolandet i øst var at jeg ville kjøpe en sveipekam.
En slik som vi lærte å bruke på vevopplæringa i Rauland.
Det ble en aha-opplevelse og gjør påsveipinga mye lettere.




 Jeg hadde øvd på en med spiker, men den er for kort for matterenninger.

Den jeg kjøpte er 125 cm bred og består av ei lang list med huller og en haug med bøyler som jeg slår inn.

Største fordelen med denne "redkammen" er at den er lett å feste bak på veven når en skal knytte sammen gammel og ny renning.

Det er også lett å flytte renslene om en oppdager at en kommer feil ut - etter å ha tredd/ lagt i halvparten av trådene.

Når en legger skillepinnene foran sveipekammen slipper en å flytte skillepinnene etter at renninga har kommet i vevstolen.

Sjuhärad ligger i Marks kommune og er tekstilets Mekka i Sverige.
Her var det veverier, spinnerier, fargerier og hundrevis av hjemmeveversker.

Fremdeles er det mange tekstilfabrikker og garnutsalg.

Jeg fikk tips om å reise innom "Skroten" som har tonnevis av feilvarer og overskuddslager.
Jeg kjøpte ensfarga stoff, noe fløyel og noe oppklipte remser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar