søndag 22. mai 2016

To nye renninger i hver sin sveipekam

Den gamle hjemmelaga sveipkammen fikk duge til den smale renninga med 4 trådgrupper i renslen.
Hvis jeg velger 60-skei blir det ca 40 cm bredde på sjalet.

Lenge siden jeg har brukt så tynt garn i renning.
Planen er å ha noen tomme tinner og noen med doble trådgrupper.

Den store utfordringa er at jeg ikke har tomme vevstoler.
Løsninga blir muligens å slutte av og hekte ned en rød rosebragdløper som ikke ble så spennende som jeg hadde tenkt.



Jeg laga ei filleryerenning også mens rennebommen sto fremme.

Det ble ca 20 meter , 270 tråder. 

Jeg rente med 4 spoler og fikk da 8 tråder i rensla.

Det gikk i rekordfart med den nye sveipekammen.




Den gamle renninga som sto i veven var avslutta med en vevd kant og det var greitt å knytte den nye renninga sammen med den gamle før jeg sveipa renninga på veven.
Jeg hadde panamarenning - to tråder sammen i anna hver tinn og brukte en time på å knytte renningene sammen.


Så var det frem med den hjemmesnekra pådragningsknekten.

Da var det bare å knytte frem, så er veven klar til bruk.

Planen er egentlig å tre om til en spesiell dobbelbinding, men må varme opp på et par tradisjonelle filleryer først.

Den lappa trøya som henger på veggen fulgte med et dødsbo vi kjøpte fra Tuddal for mange år siden. Det er ei kjøpetrøye som er lappa til det ukjenkjennelige.
Sannelig visste de å bruke klær til siste trevel . . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar