søndag 28. mai 2017

Bunden rosengang (krokbragd)

 Så dukka det opp enda en type rosengang.

Bunden rosengang hovles med v-punkt og knytes ned på enkleste vis, dvs ei trøe til hvert skaft.

Mange tenker på dette som gubbeteppe eller nisseløper, da en kan lage mønster og figurer etter fantasien.
Jeg har brukt 4 skaft og 4 trøer. 

Bruker en 6 skaft og 6 trøer blir mulighetene mange.

Både saueputa og det lille teppet er fri fantasi.

Det går med mye garn fordi en må ha 4 innslag for å dekke renninga. 
Hver trøe senker bare et skaft og en trør alltid rett gjennomgående: 1,2,3,4,1,2,3,4.
Mønsteret vises bare på rettsida. På baksida går innslaget over 3 tråder.



Vever en i vanlig vevstol uten kontramarsj, kan en ha 
f eks nisseborder i sidene på en løper og toskaftbinding på ensfarga felt på midten. Da trør en vekselvis på 1. og 3. trøe og 2. og 4 trøe.
Vever en med kontramarsj må en legge til to trøer med toskaft.

Før jeg fant frem til sauemønsteret i puta, prøvde jeg meg frem med ulike farger og "trylla frem" nisser, koner, trær, hjerter og andre border jeg har sett andre plasser.

Dette er en teknikk som virkelig frir til fantasien!


Krokbragd er ellers vanlig i åklær i mange deler av landet. Da vever en border i ulike farger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar