mandag 29. mai 2017

Det går raskere med sveipekam . .

Ny renning skal på en vev som er knytta ned med til 6 trøer: batavia og toskaft.
Renninga er 12/6, så det er ikke hovlinga som tar tid.
Det er å sitte under veven å knytte ned til trøene som jeg gruer litt for. 
Særlig om veksler eller trøer ikke får riktig høyde og må justeres.

På denne veven funka nedknyttinga bra, og jeg lot den henge, og løfta kontramarsjen ned slik at den hvilte på sidevangene.
Da kan jeg sveipe på ny renning uten å løsne på nedknyttinga.

Noe forarbeid måtte til for at det ikke skulle bli surr i systemet .  . .

  • Jeg låste kontramarsjen
  • satte skaftlås oppe og nede på skaftene
  • bandt sammen vekslene
  • løfta av slagbommen
  • la kontramarsjen ned på sidevangene
  • hang slagbommen på plass 
  • bandt opp øvre del av slagbommen og festa sveipekammen til nedre delen
  • la renninga over med skillepinnene bak
  • festa bukta i garnbomkjeppen
  • spredde renninga jevnt imellom bøylene til riktig bredde
  • senka ned øvre del av slagbommen
  • sveipa på renninga
 Tida var inne til å fjerne sveipekam for denne gangen.
Etter at slagbommen var tatt bort kom jeg til for å løfte opp kontramarsjen.

Det gikk helt greit fordi jeg hadde festa sammen de delene som lett kunne ha filtra seg inn i snorene.

Da er hovling til ringvend/gåsøye neste post på programmet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar