lørdag 13. mai 2017

Gåsøyevariant

 Har mer igjen på ei gulfarga renning i bomull 12/3 og hovla den om til en gåsøyevariant som ser ganske stilig ut.

Slo inn med et grønt mini strenggarn etter å ha prøvd meg frem med både filler og tynnere garn.

Jeg liker mønsteret, - lenge siden jeg har vevd gåsøye og jeg vil lage ei filleryerenning og slå inn med ensfarga filler.

Tommy på Vävspolen har vevd noen lekre gåsøyematter og jeg er sterkt frista.

Jeg laga et hovlingskjema i farger.
Høyre og venstre sidekant er farga orange. De to ytterste hovlene har to tråer.
Det er to partier: - lys grønt på 23 tråder
                              mørk grønt på 5 tråder

De hovles etter hverandre dvs 28 tråder i mønsteret.
Det blå feltet er første parti på 23 tråder som hovles til slutt for å få symmetri i mønsteret.

Jeg hadde ca 200 tråder og fikk mønsteret til å gå opp ganske bra:

Sidekanter:                                           10 tråder
Mønster 28 tråder x 6  .  . . .  . . . . . ..168 tråder
"Blått" felt til slutt            ...................23 tråder

I alt ..................................................201 tråder


Da jeg tegna opp mønsteret i WeavePoint og brukte "Tromp as writ" under VERKTYG fikk jeg et mønster som er symmetrisk om midten.

Jeg begynner virkelig å få sansen for vevprogrammet!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar