torsdag 18. mai 2017

Vaffelvev til håndduker

Det ser ut til at vevkjerringene i bygda får leie lokale igjen og jeg planlegger å sette opp vaffelvev til håndduker.
Vaffelvev kryper ca 15% etter vask.

Jeg vil ha relativt små hånduker og
satser på 40x 60 cm i veven.

12 m renning i 40-skei, 2 tråder i tinn 
( 8 tr pr cm).
3 tråder to ganger i sidene dvs 332 tråder i alt.

Har 12/3 kvit på lager. Har brukt det til vaffelvev tidligere og erfart at om en slår inn med farga cottolin så vil innslaget dominere så bra at hånddukene blir ganske ulike etter hva slags innslag en bruker.

Hadde lerretsbinding til oppleggskanter forrige gang.
Det blei ikke så bra, så denne gangen vil jeg la det være.

Ble nesten litt skremt da jeg leste om en som målte ferdig størrlse til 62x51 cm. Når hun målte den etter vasking var den krøpet til 49x39cm !
Blir bare vaskekluter av det som jeg har satt opp i veven da . . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar