fredag 14. desember 2018

Surdeigsbrød

For 4 dager siden laga jeg en surdeigstarter:
 - Rørte ut 1 ts honning i 1/2 dl lunka vann i et glass med tett lokk og rørte i 2 ss sammalt hvete.
 - Etter å ha stått på kjøkkenbenken 1 døgn tilsatte jeg 1 ts honning utrørt i 3/4 dl lunka vann og 1 dl sammalt hvete.
 - Etter enda et døgn på kjøkkenbenken  ble glasset mata med samme blanding: 
1 ts honning, 3/4 dl lunka vann og 1 dl grov hvete.

- Et døgn senere var det tydelig liv i røra og surdeigstarteren var klar til bruk.

 - Jeg blanda 2 ss av surdeigen i 6 dl  lunka vann og tilsatte 14 dl grovt og fint hvetemel på kvelden. Lot den stå med tett plast til i dag morges.
 - Da rørte jeg i 5 dl lunka vann, havregryn, grovt og sikta hvetemel, 1 dl olje og et par ss salt.

Etter 10 minutter i kjøkkenmaskin var deigen passe seig og ble dekt til med plast.
Deigen sto til heving 1 time på et lunt sted, før jeg forma 3 brød som etterheva 1 time før de gikk i steikeovnen og ble stekt på vanlig måte.

Surdeigstarteren  i glasset fikk 1 ts honning, 3/4 dl vann og 1 dl grov hvete og et døgn på kjøkkenbenken før den ble satt i kjøleskapet til neste brøddeig skal settes.

Brødene blir ganske tette og har en svak sursmak. Med honning eller brunost er de spesielt gode.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar