lørdag 15. desember 2018

Julestemning


Endelig kom jeg i gang med julebrevene i år også - takket være Ole Paus og årets første julebrev i postkassa.
Jeg er ikke så skrivelysten som før, men da jeg fant det første av årets julebrev i postkassa kjente jeg et aldri så lite snev av skrivekløe.
Jeg plukka brevet opp fra postkassa  på veg til Seljord og leste det i kirka mens jeg venta på Ole Paus. 
Vi er ikke kirkegjengere og jeg har aldri vært på julekonsert før, men jeg liker Ole Paus sin stotrende, uhøytidelige fremtoning og hans eminente gitarspill.
 Vet ikke om jeg kom i spesiell julestemning av konserten, men det var en fin opplevelse.

Jeg sitter ved tastaturet med en kopp kaffe.  Det er 12 kalde grader ute og jeg kjenner at huset er ikke så varmt som det pleier på morraskvisten. Måtte finne frem jakke og ullsokker på beina.

Vi fyrer i ovnene og holder oss varme. Langtidsvarslet spår kulde fremover så da blir vel jula kvit i år også. 
Tok ikke lang tid før jeg hadde skrevet 8 brev som skal gå i posten. 
De andre får epost på lille julaften.
Gubben har problemer med å sitte for lenge stille så han har begynt å tenke på vinterveden for 2020-årene. Han vil ut med traktor og motorsag og felle ei tørrgran. 
Til våren blir det min jobb å fyre grankvister så sauene som beiter kommer seg uhindra frem. Heldigvis er det noen som driver med sau fremdeles, og vi trives med sauebjøller rundt husene.
Det blir  ikke så mye julefeiring i stua etter som barnebarn glimrer med sitt fravær og det er mange år siden vi slutta med julegaver. Da er det maten som skaper jula for oss. 
Ble litt skremt i går da jeg kjøpte melk med - best før 24.12.
Da er nok jula rett om hjørnet . .  .






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar