mandag 17. desember 2018

Vävmagasinet med matter i fokus

Siste nummer av Vävmagasinet for i år er kommet. 
Heftet er spekket med gode forslag for den som liker filleryer.
Jeg ble nysgjerrig på artikkelen "Trasmattor à la Finland" og har mer lyst til å sette i gang med en finskinspirert matte enn å bake julekaker.
Ann Jonasson vever med tre skytler og bruker tynne filler og glissen vevskje - 2 tråder pr cm.

Jeg har nylig vevd ei lang matter med tynne filler etter Monica Halléns bok "I trasmattans värld".
Den har 4 tråder pr cm. Den ble ganske tynn, men jeg slo godt til og den ligger greit på gulvet. Blir ikke myk og krøllete slik at en snubler i den . . 

Har lyst til å prøve meg på denne finske metoden og er i gang med å skjære tynne filler.

En annen nyttig artikkel i denne utgaven av Vävmagasinet er flere eksempel på avslutinger.
Her til lands er det vanlig å knytte frynser i kanten. 
Etter å ha fulgt med i svenske bøker og på svenske nettsteder har jeg laget vevde kanter som faldes inn slik at falden blir lik på begge sider av matta.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar