tirsdag 26. mars 2019

Klosterfønster

Dette er et mønster jeg har vevd før - i 2016 tror jeg. 
Hovlinga er en skridende kypert og ligner på det som kalles gammeldags rosengang, stor rosengang,  rosengangsfantasi  eller daldräll.

Vever en med en farge og  trør 1-2-3-4-3-2-1 eller andre variasjoner vil en få roseborder.

Slår en inn med tre ulike farger etter hverandre og trør rett gjennomgående vil en få et bølgemønster som kalles klosterfønster.

Jeg hadde ei renning på 164 tråder og måtte tilpasse mønsteret etter det.
Skeibredden blir ca 54 cm når jeg gjentar de 30 punktene midt i mønsteret 4 ganger.

Så tilpasser jeg høyre og venstre side slik at jeg får fordelt  de resterende 42 trådene.


De to ytterste trådene i hver side skal være doble i hovel og tinn. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar