fredag 22. mars 2019

Leker med restegarn i liten toskaftvev

Etter en operasjon ved håndledd må jeg være forsiktig med å belaste høyrehånda.
Jeg kan for så vidt veve, men å stramme veven er for tungt.

Jeg har et par små bordvever som er så  enkle å stramme at jeg tar sjansen.

Den ene hadde ei 20 cm bred svart 12/6-bomullsrenning.

Jeg starta med innslag av bobleplast og noe annet lignende mykplastmateriale.

Jeg brukte mellominnslag med bomullsgarn. Først svart renningsgarn, men fant ut at flerlagt rødlilla bomullsgarn gjorde seg bedre. Det var efsinger fra ei tidligere oppsetting.

Regner med at dette blir fyll i prøvelapphylla, men innslaget kan godt brukes til toalettmappe eller handleveske.



Neste prøve har innslag av blomsterpinner og skinnstrimler.
Det skal faldes og bli gryteunderlag.



Jeg strimla opp et erme fra en genser i akryl/bomull og fikk et supert resultat som kan egne seg til ei lita matte - om bredden hadde vært større.
Jeg bruker helst ikke elastiske materialer i matter, men ser at det kan bli bra resultat om en ikke blander strikka og veve filler.
Det har jeg gjort en gang for mye .  . .

Siste bildet viser innslag av flerfarga filt. 
Jeg hadde en haug med  gamle "fotkluter". Slike ble brukt i militæret til å knyte over skoene som isolasjon på vinterøvelser.

For noen år siden farga jeg klutene og tenkte de kunne syes eller hekles sammen til teppe eller en jakke. Det ble med tanken. De er farga i steinlav/ cochenille.
Nå stimla jeg opp en klut og brukte som innslag. 
Det ble så vellykka at jeg vil bruke det til ei matte senere.
Stormønstra stoffer blir gjerne liggende. De blir ofte så kaotiske i ei matte.
Midt på bildet er det innslag av et slikt flerfarga stoff som ble ganske spennende fordi fargene ble liggende over hverandre. Skal prøve å få til det i ei matte også .  . 


Det ble enda en prøve. Ullgarn i denne renninga. Jeg slo inn med rødt, tykt garn og tenkte at dette kan bli grytekluter.
Slo inn med tynnere garn i kantene, knyter for renningstrådene og klipper av før jeg bretter inn og falder.
Jeg liker grytekluter i ull når de blir vaska og tova.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar