lørdag 23. mars 2019

Sveiper på ny renning

30 meter renning
sveipeskei














En kan være heldig å få kjøpt rimelige renninger hos Seljord Vev og Garnsenter. Det er bestilte renninger som ikke er henta.  Jeg fant ei 30 m lang  bomullsrenning 12/6 på 164 tråder. Den veide 1,7 kg og kosta 350 kroner. 

Vanligvis lager jeg renninger selv, men dette var et tilbud jeg ikke kunne la gå fra meg.
Regner med å bruke 30-skei og da blir 164 tråder noe over 50 cm bredde.Planen er å veve mønsteret klosterfønster til puter og stoltrekk til utestoler. 
mesteparten av renninga er sveipa på

Når jeg bruker sveipeskei legger jeg renninga på et stoffstykke over bøylene. 
Skillepinnene plasserer jeg FORAN sveipeskeia.
dvs mellom meg og sveipeskeia.
Da kommer skillepinnene på rett plass og jeg slipper å flytte skillepinnene i veven. Deretter  legger jeg renslene på plass mellom bøylene. Tøystykket skyver jeg til siden og blåttlegger nye bøyler for renslene.

Sveipeskeia setter jeg i slagbommen og skyver hovlene til side slik at jeg ikke trenger å strippe veven før påsveiping.


Har vevd rosengang i denne veven tidligere og det blir samme nedknytting som jeg skal ha til klosterfønstermønsteret.

Nesten all renninga er sveipa på og da er det hovling som står for tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar