tirsdag 18. januar 2022

Hjemmefarga renning

 
Det var i sommer jeg satte opp ei egenfarga renning med et spennende mønster jeg fant i Solvögat, medlemsbladet til Riksvävarna. Har skrevet om det tidligere .

Renninga ble farga på kurs i Rauland der Åse Eriksen var lærer. 


Ser Nina Alsborn skal ha lignende kurs i oktober: Garnfarging med syntetisk farge.

Denne renning ble dyppa i gult og grønt, men vi var ganske elleville og brukte alle regnbuens farger. Det var et kurs jeg minnes med glede!

Renninga var ikke bred og jeg hadde ingen andre planer enn å prøve mønsteret med ulike fargeinnslag. 


Jeg klipte ned ei remse med prøveinnslag og bestemte meg for å veve ei gardinkappe med bare blått innslag. 


 Den første remsa jeg tok ut av veven hadde innslag av hummer og kanari og blir trolig liggende i hylla blant andre prøver.

Kanskje blir det "leseputer"  . .sånne småputer som er fine å ha i fanget når en leser bøker eller nettbrett.

Jeg har mengder med gammelt bomullsgarn 20/2 og tynnere. 

Brukte tre nøster med blått til innslag denne gangen og fikk en passe kvalitet. Renninga er i bomull 12/3.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar