torsdag 24. juni 2021

Spennende vevnad i Solvögat.

 Solvögat er medlemsbladet til handvevere i Sverige. Det er mye lærerikt stoff der og ofte flere oppskrifter en kan prøve seg på. Denne gangen var det en spennende teknikk som jeg har lyst til å prøve.

Jeg hadde ei renning liggende og holder på å sette den opp i den lille veven fra Louet.

Oppe på vevkanten/hylla er det lagt inn en sveipekam som er uhyre enkel å bruke.

Etter å ha lagt inn skillepinnene, legges renninga over sveipekammen med en stoffbit eller et papir under - slik at trådene ikke henger seg i tennene.

Så legger jeg ut renninga med riktig avstand. 

Det tok meg 15 minutter med ei renning på 276 tråder.


Det som tok tid var å tre hovlene. Det var ganske kinkig i starten, men så kommer en inn i en rytme og finner gjerne et system.

Her var 24 tråder i et parti.

Helena Hägg som har laget oppskriften bruker bomull 16/2 i renninga med 14 tråder pr cm.

Renninga mi var bomull 12/3 og jeg tredde 8 tråder pr cm, så får vi se hvordan det går . . 


Jeg er mer opptatt av å finne ut av teknikken enn å tenke på hva det kan bli. . . 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar