onsdag 6. juli 2022

Taqueté er ikke noe for meg !

 Da jeg oppdaga hva taqueté egentlig er, så måtte jeg prøve.
Leste meg til at dette er en 
plukket bindetrådsvev/ innslagsforsterket toskaft/  omtrødd dobbelbinding.
Ofte brukt i matter for å gi en ekstra tykkelse.

Kan veves med skaftveksling, dragrustning eller plukkes i enkel oppsetning på to skaft.

Kan plukkes i en rett gjennomgående hovling på 4 skaft der to skaft er koblet bort. Bortkoblinga kan skje etter at en har vevd en toskaftkant ( da slipper en å plukke toskaft)

Det er vanlig at annen hver tråd er uhovla og står midt i skillet når en trør ned 1. eller 2. trøe.
Hvis fyllrenninga har en annen farge er det lettere å plukke rett. 
Hver av de to innslagene går over (eller under) tre varptråder og under (eller over) en. 

Det tok uendelig mye tid og det tæra på min tålmodighet.

 Det ble en liten lapp - og jeg tenkte: - aldri mer .  

Mette Frøkjær har skrevet om taqueté  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar