torsdag 15. desember 2022

2 timer fra garn til vevd stoff

Det er både positive og negative sider ved tangentvever, men sannelig kan de være nyttige til å lage vevprøver på!

Har satt opp matterenning i dobbelvev på flatvev, men kommer ikke helt i gang. 

Kom på at jeg ville lage ei minirenning og prøve med tykt garn eller tynne filler som innslag.

Har aldri laga så kort og smal renning: 

1 meter lang og 100 tråder.

- 10 minutter å lage renninga med 2 spoler

- 20 minutter å sveipe den på

-  40 minutter hovling på 4 skaft

- 20 minutter treing i  skei

Etter framknytting på enkleste måte var jeg ganske klar til å veve.

Det tok mindre enn 2 timer fra garn til 5 cm vevd stoff!

Jeg hadde laga fargeprøve på rutepapir, men dette var nyttig!

Her fikk jeg brukt noen av fillefargene jeg hadde tenkt å bruke.

Renninga her er bomull 12/3 - halvparten så tykk som vanlig matterenning og er tredd i 40-skei.

De første prøvene har innslag av filler

Den nederste prøven er vevd med garn som innslag. inspirert av Lillemor Johanssons matte "Transvaal" som jeg fant i boka: Trasor og tekniker-








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar