torsdag 22. desember 2022

Ny renning på tangentveven.


 Laga 5 meter renning av to farger tynt ullgarn og vil veve skjerf som skal sendes til Ukraina.

 Fikk nettopp vite at en kan sende gratis med posten og jeg har flere skjerf liggende uten at jeg ikke visste helt hvordan jeg skulle få sendt de.

Nå ble jeg veldig inspirert og brukte 2 timer på å få sveipa og tredd renninga. Det blir enkel teknikk, men moro å veve.

Utfordringa er å ikke slå for hardt.

Her går det to tråder parallelt og jeg synes effekten er fin.

Starter med å sette inn skillepinner i skillet og feste bukta i garnbomkjeppen.

Jeg legger et tøystykke over den innebygde sveipekammen og fordeler trådene slik at det blir 4 tråder pr cm.

Jeg har en Ericavev fra Louet med 4 skaft. Den er så enkel å sveipe renning på at det går som en lek.

Jeg holder i renningsfletta på fremsida og drar renning på mens jeg legger inn papir og spiler på garnbommen bak.

Den innebygde sveipekammen er litt myk  og holder litt på trådene slik at de strammes og glir lett på.

Så kommer en viktig operasjon jeg nettopp ble oppmerksom på.

Før jeg klipper opp bukta i enden setter jeg på flere klemmer i enden.

Da unngår jeg at trådene snurrer seg sammen og lager krøll/ snurr som jeg vil få plager med i hele veven.

Det blir ofte problem særlig med tynne tråder i renninger.

Etter å ha vevd et skjerf på nesten 2 meter har jeg ikke hatt en eneste snurr!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar