søndag 29. oktober 2023

Ny renning på trinsevev

 

Veven er renska for den forrige renninga og jeg har ei ny renning klar.

På husflidskole og kurs lærer vi å ta bort skaft, hovler og veksler før vi starter på ny renning.
Det tar unødvendig mye tid.
Jeg knytter sammen overskaft og underskaft og legger de sammen trinsestokk med trinser og hester ned  over veksler/trøer.

Da har jeg åpen vev og er klar for å sveipe på ny renning.

På neste bilde har jeg satt inn skillepinner og festa renningsbukta til garnbomkjepp i bakkant.
Denne kjeppen er knytta til den faste garnbomkjeppen med snor i ytterkantene. Da kan jeg flytte renninga lett over hele bredden.
Den hjemmesnekra sveipekammen er festa til brystbommen. Over ligger et tøystykke for at renninga ikke skal smette ned i spikerraden. Renninga er stramma med et lodd/vannflaske og jeg er klar til å spre renninga ut over kammen - med riktig avstand.

Dette tok to minutter og MYE raskere enn om jeg brukte sveipeskei og skeikrok!!

Strikk mellom spikrene hindrer renninga i å flytte seg når jeg begynner å dra renninga på.

Mors gamle puff fylt med renningsfletta og et par lass med stoffrester er pådragningshjelp denne gangen.
Ved siden av puffen står en liten pall som er super å ha på vevstua. Den er grei å sitte på når en skal jobbe under veven. Den er også fin å stå på når en må gjøre noe øverst på de store vevene.

Dette er ei kort og smal renning som skal brukes til å veve sniljebånd. 
Det er 80 tråder som skal bli ca 50 cm bred. 

Regner med å bruke 60-skei og tre 6 tråder i hver tinn før jeg hopper over 2,5 cm og trer nye 6 tråder i 6 åpenrom mellom tinnene.


Når renninga er fremme til veven, blir to vannflasker tyngde siste biten.


Renniga blir så klipt opp i bukta og er klar for å bli tredd i hovler.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar