mandag 16. oktober 2023

Rosengang og toskaft


 Jeg har sett et rosengangsmønster jeg vil prøve. Fant ut at det var toskaft mellom rosengangsbordene og det gikk ikke så bra med den nedknyttinga jeg hadde på trinseveven med 4 skaft og rosenganghovling. 

Løsninga ble å knytte ned skaftene til hver sin trøe slik at jeg kan dobbeltrø. 

Har vevd 40 cm og det går bra å trø ned to trøer sammen. Da får jeg frem toskaft når jeg trør på 1. og 3. trøe samtidig og trøe 2 og 4 sammen.

Her er Frank Bertheussen sitt rosengangmønster som inspirerte meg.

Etter at jeg fant løsninga med å dobbeltrø, slo det meg at det blir på samme måte som når en vever med tangentvev!


1 kommentar:

  1. Litt arti det her med å dobbeltrø, kontra knyte ned flere skaft på samme trøe. Jeg lærte meg å veve ved å lære dobbel krokbragd, og da var det å knyte skaft 1 ned til trøe 1 etc. Så da jeg skulle prøve meg på rosengang, hadde hjernen min trøbbel med å skjønne hvordan jeg skulle trø rekkefølge når to skaft ble senket samtidig. Løsningen min ble å fremdeles holde meg til krokbragd-nedknyting, men å dobbeltrø. Stikk motsatt til deg der altså :-)

    SvarSlett