tirsdag 11. desember 2012

Vevstua mi.

 
Da vi bygde ny driftsbygning for snart 10 år siden, var det planlagt et ganske stort rom der jeg skulle ha vevstue. Ei tid hadde jeg 6 vevstoler oppe, men det ble alt for trangt. 
Dessuten kan jeg bare veve på en vev til ei 
hver tid. . . . 

Nå har jeg renning på 4 vevstoler her, og på en vev i kjelleren.


Ettersom jeg setter opp ganske lange renninger, er det fint å kunne bytte til noe annet når en går lei.
Jeg klipper og skjærer filler til to nye ryer som jeg håper skal få plass på kjøkkengulvet før jul.

 


  




Jeg bruker Excel i planlegginga. Der er det greitt å fargelegge stripene og se hvordan de blir i forhold til hverandre og om rapporten går opp i den lengen jeg ønsker.

Mesteparten av spretting, stryking og klipping er gjort, og jeg gleder meg til å starte med ny rye i morgen.

1 kommentar:

  1. Å herlighet!! sier nå jeg.
    Så flott med egen vevstue :))
    Lurt å bruke Excel i planleggingen ;)

    SvarSlett