søndag 13. oktober 2013

Årsmøte i Vevforum

Telemark Vevforum har møte to ganger i året med ulike tema.
Denne ganger var det vevbøker/ arbeidsbøker og gardiner som var tema.
Mange gamle og nye vevbøker var utstilt og vi kunne bla og notere titler.
Jeg skal jakte på ei finsk bok fra 1981 av Vipi Leinonen. Den var et oppkomme av inspirerende mønster og bilder. 

Jeg var ikke flink til å ta bilder, men et bærestykke i hullbragd på ei jakke ble fanga inn av linsa.
Det var i nydelige farger og jeg så for meg ei nyvevd vinterjakke med bærestykke i hullbragd . . . og med ei stripe nedover ermet!
 
Det var også ei utstilling av gardiner som var vevd fra 50-tallet og frem til i dag.


Det finnes flere dataprogrammer for hobbyvevere. 
WeavePoint  finnes i to versoner og er et verktøy for å designe og fargelegge vevmønster. En vevkalkulator beregner garnmengder, vekt og pris. Programmet ble demonstrert, og det er fristende å laste ned en demoverson . .  .


Århus gård i Skien var møteplass. En helt spesiell gård som Landbruksselskapet eier.

Det var satt opp mange hus i gammel stil, en stokkebåt, jernalderhus med utstillinger.
Høns og sauer laga liv blandt gravhauger og helleristninger som det finnes mange av i dette historiske området.


Et flettverkshus fanga min interesse. 
Det er faktisk vevd!!

1 kommentar:

  1. Spennende! Har du sjekket antikvariat.net etter bøker? Der kan du søke etter bøker i en masse antikvariater og bruktbokhandler i hele skandinavia. Jeg bruker et gratis vevprogram, Weave design, http://pikespeakweavers.org/html/ppwg_weavedsn.htm, som ikke er så avansert, men det er da en del muligheter der.

    SvarSlett