tirsdag 1. oktober 2013

Humleplantene blir gulere for hvr dag

Jeg liker den hardføre Humleplanten som slynger seg i gamle trær, over solsvidde tømmervegger og hvor en ellers finner på å plante den.

Wikipede sier at Humlen er en lian, som vokser svært fort. Når veksten er på det kraftigste, kan den vokse opp mot 20 cm i døgnet. 

 I tillegg til at den er dekorativ er det en nyttplante som gir god smak på øl.
Hadde vært artig å koke noen rakler og ha safta i brøddeigen . . .





Nå forandrer den farge for hver dag.
De  grønne, frodige bladene blir gule og de saftige raklene tørkes ut og blir brune.

Det er 14 dager mellom de to bildene.

Ingen tvil om at høsten setter sitt preg på hagen.

Heldigvis har ikke  Blomkarsen oppdaga at nettene er kalde.
Den blomstrer og trives.
Jeg måtte sjekke, men det er bare EN 
plante som hat spredd seg så voldsomt.


Jeg er ute mesteparten av dagen når det er så fint, men i går kveld laga jeg ei ny matterenning, så nå er jeg i startgropa.

Jeg gruer hver gang til spolene blir for lette til å stå på spikerfjøla jeg vanligvis bruker.
Da triller de rundt på gulvet og lager bare trøbbel.

I går fant jeg frem høye glass og laga hull i lokket. På Norgesglassene bytta jeg ut glasslokket med et vanlig skrulokk.

Da gikk alt så meget bedre - helt til spolene var tomme.
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar