søndag 8. februar 2015

Julestjerne, vannbakkels og treing i to vever



 Julestjerna er i grunnen ganske fin uten de grønne bladene også. 

Jeg tok den med ut for å kaste den, men så ble den med inn igjen.

Det to andre vevstolene på vevstua er i treingsfasen. En har svart ryerenning og er hovla i rosebragdmønster. 
Da vi skulle tre i skeia gikk det ganske tregt og med flere feil. 
Helt til vi fant ut at vi kunne lime kvit frysetape på skeia.

Svarte renningstråder i mørke tinder og mørkt treverk er ganske kinkig selv om en har godt lys.


Etter teipinga gikk alt så meget bedre. 
Neste gang står nedknytting og prøveveving for tur.


I en annen vev trees det til vaffelvev 
 med cottolinrenning.


Her skal trådene gå i 40-skei med to tråder i hvert mellomrom.


Her prøvde jeg den nylaga "spikermatta" på nytt, og den fungerte bra denne gangen også.
Jeg spente den fast med skrutvinger på brystbommen da vi sveipa renninga på veven.
Det er ei forenkla sveipskei som jeg så avbilda på fb-sida "Vävspolen".
Artig å prøve. Det er 2,5 cm mellom hver spiker.
Poenget med sveipskei er jo å spre renninga i riktig bredde før man sveiper på, og få renninga jevnt fordelt på garnbommen.

Dette går raskere enn å tre i vanlig skei - om en ikke er så heldig å ha ei sveipskei.

Det er helg og det hender jeg får bakelyst.
Jeg følger med på "Kakekrigen" på FEM. 
Der laga de vannbakkels i forrige uke.
Jeg har aldri fått til denne bakkelsen og tenkte: det skal jeg greie før jeg dør!  
          
Nå har jeg prøvd på nytt og det ser utmerket ut! 
nå er spørsmålet: Hva skal nå vidundrene fylles med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar