lørdag 7. februar 2015

På vevstua




Hver onsdag er jeg på ei lita vevstue i nabokommunen. Vi er vanligvis tre stykker som har fire vever til disposisjon.

Vi fikk en stor vev med ei grå renning i. 
Der går det i vanlig toskaft. 

Jeg har klipt remser av ullteppe og det blir et ganske artig mønster av det brunruta ullteppet. 

Synd å klippe istykker sånt fint teppe, men det hadde store hull etter museangrep.

En annen sak er at svært få bruker ulltepper lenger.

Det passa det veldig godt med den elektriske saksa i det tykke stoffet.







Dette ser ut som småkaker på et stekebrett.
Bildet er henta fra facebooksida: Vävspolen.

Det er stoff som er rulla stramt sammen mens det var vått og så lagt i fryseren.

Så er det saga i strimler med båndsag ( med glatt sagblad). Når det er tint henges strimlene opp til tørk.

Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg vet at det er en grei metode som også kan brukes med skarp kniv.

På en av de andre vevstolene er det satt opp en løper med ferdigkjøpt renning.
Jeg hadde ikke orka å renne med så mange farger.
Tror ikke at jeg kommer til å veve løper heller, men synes farger og striper er harmoniske og fine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar