lørdag 12. februar 2022

Da jeg kjøpte min første lille vevstol . .

 Det må ha vært først på 1970-tallet. Jeg hadde vært med på et kort vevkurs i Sandvika noen år før.
Vi vevde kjedelige ting med tynt garn, men jeg lærte teknikker.

Fikk hjelp på Husfliden i Trondhjem og satte opp renning med bomull 12/6. Innslaget var med restegarn fra Sellgrens veveri der jeg var praktikant et år. Jeg hadde tatt reallinja fordi jeg ikke likte språk og fant ut at tekstilingeniør hørtes brukbart ut. Det satt en slik på loftet på veveriet og designet vevmønster.

Men - så ble det giftemål og barn og etter hvert en liten vevstol.

Når jeg ser på dette lille teppet er jeg ganske imponert. Jeg hadde laga ei rund skive som jeg brukte som mal. Etter et år på husflidskolen ble jeg flau og pakka det bort. Nå er jeg litt stolt og har ikke selvtillit nok til å lage noe lignende  . .

Teppet har hengt på verandaen, under tak i mange år. Jeg snudde det en gang da fargene var blitt veldig blasse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar