fredag 11. februar 2022

Grytekluter i ull

  Det er mange år siden at jeg sto med utslitte sokker og grudde for å kaste de i søpla. Hadde strikka de selv og strevd meg gjennom helfellingene . .

Det ble til at jeg klipte bort det som var slitt og hekla en kant rundt vrangborden
 - så hadde jeg supre grytekluter.

De har vært brukt i minst 20 år!

De tre klutene til venstre er vrangborder. De to bak er strikka og tova. De to til høgre er klipt av en tova genser.

Ull er best til grytekluter !

For et par år siden tredde jeg ei smal ullrenning i en terapivev. Ville se hva jeg kunne få ut av en toskaftvev.

Det ble et par meter som jeg vaska (tova lett) og klipte opp. Tova på nytt og hekla kant rundt.

Supre grytekluter som ikke fingrene smetter gjennom og blir varme . . 


Jeg har hekla/strikka/sydde og vevde grytekluter i bomull, men de blir liggende i skuffen eller henger til pynt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar