mandag 14. februar 2022

Kvit renning og grønt gammelt garn

 Dagen starta med å  nøste opp siste rest av ei gammel grønn hespe 20/2 bomullsgarn. Den er mer enn 65 år gammel og er ikke morken. 100g garn er nøsta opp og ikke en gang røk tråden.

For noen år siden vevde jeg firkantsjal av slikt garn med samme garn i innslag og renning. 
Det gamle garnet fungerte godt i renning.

Det fulgte med mange bunter i rødt, grønt, blått, gult og kvitt da jeg kjøpte en liten vevstol for en mannsalder siden.

I dag har jeg sveipa ei smal ullrenning på en liten Louetvev. Det skal bli skjerf som jeg tenkte å farge. 

Denne veven har en fastmontert sveipekam oppe på veven som gjør at det går raskt å fordele garnet i riktig vevbredde.


Vevfletta ligger foran veven og jeg bruker 
Jane Stafford sin metode for å sveipe renning på veven uten noen hjelpemidler.

Jeg har brukt denne måten å sveipe på renning mange ganger de siste par årene og det har gått helt supert med bomullsgarn.

Nå bruker jeg et litt loddent ullgarn og det går ganske mye senere. Trådene hekter seg litt i hverandre foran sveipekammen, så det blir noen stopp underveis. 

Første gang jeg så Jane Stafford sin sveipemetode syntes jeg det så helt håpløst ut.
Jeg tror det er den spesielle sveipekammen som er litt elastisk og som strammer trådene før de glir bakover, mellom skillepinnene og inn på garnbommen.

Det er mange tips å ta med seg i denne videoen selv om en ikke har denne typen vev og sveipekam.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar