tirsdag 6. november 2012

Måtte bare prøve å lage surdeigsbrød . .

Litt utålmodig satte jeg i gang med en surdeigskultur.
Den hadde ikke hevd til dobbel størrelse i glasset, men jeg har MANGE glass!

Oppskrifta:
350g hvetemel
50g fin rug
50g fin hvete
ca 100g surdeig og litt salt

Elt i maskin 8-10 minutter . . 


Jeg baker ofte brød, men har ALDRI brukt kjøkkenmaskin til brøddeig.
Har ei kjøkkenmaskin som jeg sjelden bruker. Det er et ork å få den ut av benken.

Endevendte kjøkkenskuffene på let etter eltekrok, og fant bruksanvisninga til mixeren.
Ingen eltekrok fulgte med, men en merkelig sak som kaltes RULLE. 
 Det gikk. Nå står to deiger til heving og jeg har prøvd å legge inn en videosnutt som viser eltinga: 



Første gang jeg elter brøddeig, - første gang jeg lager video med fotoapparatet, og første gang jeg legger inn videosnutt på nett . . . 
Du store mi tid, men så er jeg 66 - og gjør som jeg vil !!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar