fredag 27. desember 2013

Romjul for voksne som lengter etter den grå hverdagen . . .

Ribbe og lutefisk er spist. Riskrem og julefrokost med kald ribbe er over for i år og julebesøket er ute av huset. Kjøleskapet er rensket for overflødig mat. Noe gikk i fryseren og noe havna i matfatet til ei fornøyd bikkje.
Hverdagen har innhenta oss og det er nydelig.

Den alminnelige hverdagen starter med 20 minutters tur med bikkja til postkassa  for å henta avisa.
Etter frokost blir det et par-tre timer på vevstua. Så blir det matøkt igjen og enda noen timer med filler  i svart, rødt og grønt som skal bli til neste års julerye.
Posten kommer halv tre, så da blir det en ny tur til postkassa før middag. Denne gangen med omvei gjennom skogen eller rundt jordet så vi får litt ekstra trim.
Er det sporsnø er det en spennende tur for meg også som skjønner hvorfor bikkja vimser alle veier.
 
Nå sitter jeg og blar i vevbøker på Nasjonalbibliotekets hjemmeside: http://www.nb.no/
Der kan en søke etter alle slags bøker. Eldre utgaver er lagt ut slik at de kan leses på nett.
Søker en på VEVING, så finnes det mange bøker som er vanskelig å få tak i ellers.
Jeg har brukt mønster fra denne som gir 44 oppskrifter til ei oppsatt renning i f eks cottolin.

En kan veve tavlebragd, dobbeltvev, kypert og rosebragd på samme renninga ved å forandre treing og nedknytting.

1 kommentar:

  1. Jeg liker også hverdager best, når det kommer til stykket :) Takk for påminnelsen om nasjonalbiblioteket! De hadde jeg helt glemt, men nå fant jeg faktisk en del gamle flettebøker jeg gleder meg til å se på. Fortsatt god jul!

    SvarSlett