mandag 30. desember 2013

Gladrye i gråværet

Endelig fikk jeg inspirasjon til å sette i gang med ei ny rye på 150cm-veven.
Oppdaga før jul at fillerya på TV-stua begynta å bli utslitt, men da strammehjulet på den brede veven ble ødelagt for ett års tid siden ble så tungt å stramme at jeg "glemte" den veven som står lengst inne på vevstua.

Nå er planen å veve ei "kaos"rye med filler som er vanskelige å bruke.
Jeg har arva flere sekker med oppklipte filler. Da de kom i hus sorterte jeg nøstene etter farge, men jeg liker dårlig å veve av nøster som andre har klipt - så nøstene har blitt liggende.
 I dag starta jeg med å tømme ut en sekk med gul/orange fillenøster. De ble delt i 3 omtrent like hauger. 

Jeg begynte vevinga med en haug, og når jeg har vevd 1 meter begynner jeg på haug nr 2 og til slutt den siste haugen.Da skulle den 3 m lange rya få fargene ganske jevnt fordelt i hele lengden.

Tungt å veve full bredde i 150 cm vev, og det tar tid!
Særlig når strammehjulet har et knekt håndtak. . . 

147 cm renningsbredde blir til 141 cm ferdig bredde.
Vevde 60 cm i dag. Kan hende at jeg blir ferdig i løpet av ei uke, og da håper jeg at jeg ser enden på renninga slik at jeg får reparert strammehjulet .  .  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar