lørdag 2. januar 2016

Pinnevev

Skulle veve gardiner i romjula, men så viste det seg at skeia var for tett. mønsteret kom ikke frem.
I beskrivelsen jeg brukte var det bomull 12/6 i renning og innslag. 
Det høres grovt ut, men jeg har vevd slike gardinkapper tidligere og de ble helt greie.
Fint og spennende mønster.

Ettersom gardinene skal henge på stua, valgte jeg å sette opp renning i 12/3.
All fornuft sa meg at da var 60-skei det rette, men den gang ei. 

Jeg ilte til Seljord siste fredag for å kjøpe 50-skei og så møtte jeg stengt dør.
Mandag er de oppe igjen og jeg kommer til å være der.

I mellomtida har jeg rydda på vevstua og fant en pinnevev.
Det er fem lange nåler  tredd med lange 12/6 renningstråder.


Vevinga starter ved nåløynene.

En må veve- eller smette innslaget litt løst før en skyver det ferdigvevde partiet nedover langs renningstrådene.

Det brunmelerte beltet brukte jeg mye da midja var slank nok til belte . .  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar