fredag 8. januar 2016

Planlegging av vaffelhåndklær


Det er lurt å tenke seg om.
Holdt på å gi opp omtreing til vaffelvev fordi jeg tenkte at jeg måtte ha flere hovler.
Vevstolen jeg ville sette opp gardiner i har vært bortlånt, og jeg fikk den tilbake med nylonhovler - av det mest intrikate slaget. 
Det oppdaga jeg etter at jeg måtte komplettere med 200 nye hovler av samme slag for å få nok til de 730 trådene jeg trengte til gardiner.
Da jeg våkna i morges gikk det opp for meg at det bare går en tråd i hver hovel, samme hvor mange skaft jeg har. . . . selvfølgelig!


Vaffelbindinga jeg skal bruke har 5 skaft og 6 trøer til mønsteret og to ekstra til opplegg.
Renninga er i bomull 12/3 og jeg vil tre i 40-skei med 2 tråder i tinn dvs. 80 tr pr cm.
730 tråder : 80 = 91 cm bredde. 
Med 10-15% krymp skulle det bli ca 80 cm ferdig vaska.
Jeg har forsynt meg grovt av restesneller i cottolin, lin og bomull i spreke farger hver gang jeg har vært innom Seljord Vev og Garnsenter. De koster ikke mange kronene og det kjennes som å kjøpe godteri.

Vevde samme kvalitet på kurs i Rauland. Da krympa 57 cm ferdig vev til 43 cm vaska.
Da brukte vi 70 tråder pr cm.

Farga cottolin i innslaget dekte den kvite renninga ganske godt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar