mandag 11. januar 2016

Dongeri med rosebord

Min første vevstol fikk jeg midt på 1970-tallet. Da var jeg hjemme med to småjenter og laga mine første filleryer.
Den veven har flytta med meg fra Trondhjem til Telemark og står med renning på.

Etter hvert ble det flere og større vevstoler. Bordvev har jeg prøvd, men aldri ønsket meg. Får spasmer i beina og tuller med knastene.
Dessuten var det filleryer jeg ville veve og da er ikke bordveven stø nok.
Etter å ha vevd toskaft noen år, fant jeg ut at kypertbinding ga tettere og tykkere matter.
Prøvde meg på rosengang, men fant ikke rette måten å veve på.

Det har jeg tatt igjen nå og prøver meg frem med ulike tykkelser og farger på fillene. 
Når jeg så denne borden ferdig, er jeg i gang med neste bord i hodet. 
Da skal jeg utelate de svarte omgangene og legge fargestripene i kanten av det blå feltet med rosene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar