lørdag 17. august 2013

God fortjeneste på å lage renning sjøl.

Rennestikke er grei å bruke når en renner med 4 tråder.
To renninger venter på hver sin ledige vevstol


En skal ikke ha mange feriedager før en kommer 
hjem med overskudd. 
Rennebommen ble dratt frem og to nye renninger så dagens lys.
25 m med svart 12/6 og like lang renning med ubleika.
Jeg brukte ca 1 og 1/2 time på hver renning på 270 tråder.
Hver renning veide ca 2,3 kg.




I vinter kjøpte jeg kvit ferdig renning og betalte kr 850.- for 25m x 270 tråder.
Nå kjøpte jeg 10 kg ubleika og betalte kr 158.- pr kg hos Seljord Vev og garnsenter.
God økonomi i å renne sjøl!

Jeg renner med 4 tråder og bruker rennestikke.
Da blir det mindre tvinn og ugreie i renninga og jeg slipper såre fingre som en lett får om en lar hver tråd gå mellom fingrene.


Når regnet øser ned er det greitt å sitte på verandaen å klippe bort linninger og fjerne lommer på bukser og skjorter.


Jeg var heldig og fikk/kjøpte flere kasser med jarekanter fra ullpleddproduksjon for noen år siden.
Det blir tykke og lodne ryer som egner seg til kalde hyttegolv og til sengeforleggere.


Garnet ligger hulter til bulter og støver når en skal nøste det opp.
Fint å sitte ute med slik jobb.

3 kommentarer:

  1. Eg er jo heilt nybyrjar når det gjeld veving, trur eg skal prøve å bruke rennestikka neste gang eg lagar renning.

    Slike jarekantar fekk eg laga når eg jobba på ein fabrikk i 1976. Mamma vov filleryer til hytta deira av dei. gode og stødige matter vart det. Du er heldig som har slike liggjande.

    SvarSlett
  2. Hvordan får du jevn og stram nok renning med rennestikke? Spesiell teknikk, eller erfaring?
    mvh. Anne-Beathe Enger

    SvarSlett
  3. Hvem selger ferdig renning, eller kan jeg få kjøpe fra deg ca 25 meter.

    SvarSlett