mandag 8. februar 2016

Klosterfönster på slutten av renninga

Da den smale renninga nærma seg slutten klipte jeg ned og planla å tre om til Klosterfönster.
Det er samme nedknytting som til rosebragden jeg hadde, så det var bare å tre hovlene på nytt.

Dette er en prøve og sidene er ikke symetriske.
Jeg prøvde meg frem med filler, tynt ullgarn og tykkere ullgarn.
Bildet viser flerlagt ullgarn. Det så ut til å bli mest vellykka.
I beskrivelsen jeg hadde, skulle det være tre ulike innslag etter hverandre, men jeg likte best det partiet der jeg hadde en kvit og to brune innslag.

Jeg har to hovlingsmønster og brukte det øverste. Der er det 30 tråder i rapporten.
Det nederste har 40 tråder i rapporten og ser helt likt ut - forskjellen er at det nederste mønsteret har tatt med  4 rett gjennomgående mønsterrutene i rapporten.

Jeg er i tvil om jeg skal knytte på ei ny renning og veve mer av samme, om jeg skal prøve det nedre mønsteret eller finne på noe helt annet . . 
Bredden på denne er 47 cm.




2 kommentarer:

  1. Hur många skaft är det på väven? Har du vävnota för Klosterfönster

    SvarSlett
  2. Det er fire skaft og fire trøer. Jeg brukte bomullmattvarp, 12/6 i 30-skei. 3 tråder pr cm. Mønsteret er på 30 tråder og kantene på 16 + 2 tråder. Jeg brukte 168 tråder til 50 cm ferdig bredde.

    SvarSlett