mandag 2. juni 2014

Vasker filleryer i dag - på bilhengeren!

 Jeg hadde en liten stabel filleryer som trengte vask. Særlig de som ligger på kjøkkengulvet må vaskes hvert år.

Før vaska jeg i badekaret. 
Det var tungt for ryggen og irriterende å bære dryppende ryer gjennom stua til verandaen for å henge til tørk.

Vaskemaskin har jeg ikke brukt etter at ei vevkjærring tok knekken på trommelen med ei litt for tung rye.

Så fikk jeg tips om å bruke høytrykkspyler - og det har jeg gjort de siste 10 årene.

Skulle gjerne hatt en stor terasse å legge ryene urtover, men i mangel av det har jeg brukt noen store lemmer som jeg legger på grusen.
Det har funka bra.

Lemmene sto bak den store bilhengeren i garasjen. Hengeren hadde utmerket arbeidshøyde og ble trilla ut i sola.

Nå hadde jeg alle tiders vaskeplass !!

Ryene blir spylt på begge sider. De som har flekker får en sprut med grønnsåpevann eller sterkere lut om flekken ikke vil løsne.

 Så får de ligge og godgjøre seg ei stund. Den ene rya over den andre.
Så kommer en ny spyleomgang før de først ferdige ryene ble hengende over kanten og fikk dryppe av seg.
Neste skritt ble å brette de sammen og la de stå i en beholder med åpning i bunnen, så alt vannet som samla seg forsvant ut.


Siste reis gikk til solveggen der jeg hadde et hjemmesnekra tørkestativ der ryene henger på langs.

1 kommentar:

  1. Så det går bra å vaske filleryer med høgtrykksvaskaren? Det skal jammen eg få gjort og med mine ryer. Dei er i ull, men reknar med at det skulle vera det same så lenge det er godt tørkever. Takk for gode tips :)

    SvarSlett