lørdag 1. november 2014

Rød cottolin renning


Skal det bli juleløpere til julemessa i år, er jeg ute i siste liten med renning nå.
Rød renning har vært på beddingen i dag. Treieng i sveipskje nr 30, sveiping og treing i hovler. Så blir det treing i skei nr 60 1/1.

Renninga er i cottolin med noen få striper med et tykkere og blankere  garn: 2,0 Sammetsgarn.
Det er 100% bomull - 475m på 250 gr.

 De siste par årene har jeg funnet ut at det går greit å sveipe på veven alene - når en bare er trygg på fremgangsmåten.

Jeg setter en tung kasse oppå ei pute som ligger over renningsfletta og drar renninga på med papir og spiler.
Det blir noen stopp for å flytte på tyngden, men dette går i mitt tempo og jeg er såre fornøyd når  11m renning er på plass.




Da jeg var på Glimåkras vevdager kjøpte jeg tynne rundstrikka bånd til innslag. De fantes i alle farger, men jeg tenkte jul og kjøpte rødt og grønt. Jeg fikk tips om å la det ligge i lunka vann slik at det skulle krympe. Nå henger det til tørk på vevrommet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar