torsdag 9. juni 2016

Eik før ask gir plask . .

Ask før eik gir steik.
Gammel værspådom, men sannelig om jeg vet . .  .
I år kom eika i hagen tidlig og den strutter av grønn glede, mens flere av asketrærne sturer og ser elendige ut.
Været har vært strålende lenge og værutsiktene også.
Likevel har jeg flere vever på gang. Vever litt hver morgen og kveld på en eller flere av 4 vevstoler.

Den minste vevstolen skal jeg kvitte meg med. Må bare få vevd ned denne ullrenninga som skal bli skjerf i en slags stramei. 
Både renning og innslag er flammefarga.

Neste vev er hovla i rosebragdfantasi.
Renninga er smal og i flerlagt 20/2 og 25/2.
Noe er dylonfarga og ellers er det rødt,blått og grønt svært gammelt garn.

Innslaget er ikke planmessig i det hele tatt.
Det er bare fargeskiftinger etter humøret.

Kan hende at det blir ei veske . . 







Har glemt hva planen var her. Bare eksperimentering med ulike farger og tykkelser.
Ble inspirert av saoriveving.



En filleryevev må være på plass. 
Her knytta jeg ny renning på ei gammel hovling som har stått et års tid.
Det viste seg å være kypert og lerret i skjønn forening. 4 skaft og 6 trøer.
Vever mønstra kypert på ensfarga lerretsbunn.
Blir en artig effekt.

Til slutt kommer den struttende eika og den sørgelige asken . . . 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar