søndag 18. desember 2016

Sjal med frynsekanter




Finner stadig nyttige tips som gjør veving og montering lettere.

Denne gangen er det firkantsjalet som blir lettere å lage frynser på når det kommer ut av veven.

Jeg er omsider ferdig med å lage frynser på bomullsjalene som ble klipt ned for en måned siden. 
Det tok tid og var kjedelig å lage frynser på 4 sider.
snur uten fryns .  . .

Nå vever jeg sjal av entråda ullgarn.

Vanligvis renner jeg en sterk bomullstråd i ytterkant av sjalrenninga for å få like lange frynsekanter. 
Denne gangen glemte jeg det og bandt sterk tråd ca 10 cm på utsida av renninga mellom brystbom og strekkbom.

Jeg klipper opp frynsen hver gang jeg drar frem veven og knytter frynsene samtidig. 
eller:
- snu på noen av innslagene uten å ta veien over hjelpetråden ca 10 cm utafor vevd kant.

Lerretsbinding kan bli innmari fint med fargeeffekt .  . .

Er snart ferdig med første sjalet, men har renning til enda et par stykker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar